“De Vereniging ben jij!”

Nieuws afbeelding 19-10-2022

Peter de Jonge z’n carrière als vrijwilliger begon al meteen in 2011 als trainer of coach van z’n kinderen Jens en Charlotte en hun team. Spelen doet hij zelf bij de veteranen, waar hij herkenbaar is als de speler die de voorkeur geeft aan de backhandflats boven een slag via de forehand.

Als sinds 2011 is Peter lid van MHC Krimpen, ruim een half jaar nadat Jens lid was geworden en in de F-jes over het veld rende. Later in 2011 werd ook Charlotte lid en in 2017 kwam ook Elly (de vrouw van Peter) bij de club, die bij de donderdagveterinnen begon en later overstapte naar de Trimmers.

Maar naast zijn inzet op het veld is Peter inmiddels ook al een jaar of 10 actief in de materiaal commissie. Eerder hadden we Gooike en Willem aan het woord, waarbij Willem aangaf, dat Gooike hem er had ‘ingeluisd’ en hij daarom ineens ook vrijwilliger was. Bij Peter liep dit ongeveer net zo: "Alle teams moesten voor de zomervakantie hun keepersspullen inleveren en dan gingen Gooike en Willem kijken of alles nog compleet en in orde was. Willem vroeg of ik wilde helpen en voor ik het wist was ik samen met Willem materiaalbeheerder.”

Maar toen Willem het drukker kreeg met de werkzaamheden aan de accommodatie van de club nam Peter alle werkzaamheden voor de Materiaal Commissie over. "Ik denk dat het de makkelijkste vrijwilligersfunctie is”, geeft Peter bescheiden aan, "het is vooral een dankbare functie je kunt leden erg blij maken met materialen.”.

Maar zomaar alles aanschaffen is zeker niet het geval, Peter repareert of wisselt materiaal tussen teams. Kostenbewust zorgen dat iedereen veilig optimaal kan genieten op de club, daar is hij mee bezig. En dat is nodig, niet alle leden gaan altijd even zuinig om met de door de club ter beschikking gestelde materialen, maar Peter staat hier relaxed in: "Ballen blijven maar verdwijnen, maar gelukkig weet iedereen mij goed te vinden. Ook keepersspullen moeten goed en veilig zijn, als er iets niet in orde is, regel ik dat dan ook meteen. En door hier slim mee om te gaan, weet ik de kosten voor de club te beperken.”

Waarom Peter dit werk doet is duidelijk, rationeel geeft hij aan dat hij het belangrijk vindt dat "de vereniging doorgaat, immers de vereniging ben jij!". En daarom draagt hij graag een steentje bij. Maar tijdens ons gesprek met Peter komt de éne na de andere anekdote over trainingen, wedstrijden of gebeurtenissen op de club, waarbij plezier en humor de boventoon voeren. Peter geniet van het spel op het veld, maar ook het helpen van de leden, het zorgen dat de trainers alles hebben, wat ze nodig hebben om een goede training te geven en het bijeenbrengen van leden en ouders, om zo nog meer plezier op de club te hebben.

Peter is te bereiken via [email protected]