Vrijwilligerswerk is gewoon leuk om te doen en geeft het voldoening!

Nieuws afbeelding 15-11-2022

Eind dit jaar stopt Jeroen Vermeulen met z’n werkzaamheden als vrijwilliger, nadat hij bijna vier jaar lang alle hockey technische zaken voor onze club verzorgde. Wij spraken met Jeroen over z’n inzet voor MHC Krimpen.

Wat doe je als vrijwilliger? Hoe lang doe je dit?

Op dit moment zit ik in het bestuur en ben ik verantwoordelijk voor de hockey technische zaken binnen MHCK. Dat betekent de communicatie met de bond, teamindelingen, trainers, trainingsschema’s, eigenlijk alles om ervoor te zorgen dat we op de club kunnen doen wat we allemaal zo leuk vinden, hockeyen.

Het vrijwilligerswerk doe ik al behoorlijk lang. Volgens mij ben ik begonnen met training geven toen ik 13/14 was, dus dat is al ruim 15 jaar terug. Na het training geven ben ik op mijn 18e/19e ook teams gaan coachen. Daarnaast heb ik mij meerdere jaren ingezet in de jeugdcommissie, feestcommissie en uiteindelijk de toernooicommissie. Ik weet dus eigenlijk niet beter dan dat er naast hockey, ook nog een hoop andere (leuke) dingen gedaan kunnen worden op de club.

Waarom ben je vrijwilliger?

Waarom ik dit allemaal doe is denk ik mede omdat het mij met de paplepel is ingegoten. Mijn vader zet zich al tientallen jaren in voor de club en daarnaast heeft ook mijn broer meerdere jaren vrijwilligerswerk opgepakt. Ik vond het niet dan ook niet meer dan logisch om dat zelf ook te doen.

Daarnaast is het ook gewoon leuk om te doen en geeft het voldoening. Al die jaren dat ik zelf getraind en gecoacht ben door andere leden/vrijwilligers, al die jaren dat anderen voor kinderdisco’s, slaapfeestjes, hockeyfeesten en hockeytoernooien zorgden. Al dat soort dingen hebben ervoor gezorgd dat ik al 25 jaar met veel plezier op de club rondloop. Dat is alleen maar mogelijk door de inzet van vrijwilligers. Ik hoop op mijn beurt hetzelfde te doen voor anderen, ze de onvergetelijke tijd geven bij MHCK die ik hier zelf heb.

Wat is er leuk aan het vrijwilliger zijn?

Een van de dingen die ik leuk vind aan het werk als vrijwilliger is dat je het resultaat van je werk vrijwel direct terugziet. Het plezier van kinderen, blije ouders, het is allemaal heel tastbaar. Het is daarnaast ook gewoon gezellig en leuk om met een groep enthousiaste collega-vrijwilligers te werken aan de club.

Heb je tips voor andere vrijwilligers?

Of ik tips heb voor andere vrijwilligers vind ik lastig. Als ik uit eigen ervaring spreek dan zou ik altijd proberen iemand te zoeken om de functie samen mee uit te voeren. Dat maakt het een stuk leuker en je kunt samen over bepaalde dingen sparren of af en toe juist even lekker klagen want ja, er zijn soms ook minder leuke dingen aan het vrijwilligerswerk. Maar dat heeft mij (en met mij een hoop anderen) gelukkig nooit tegengehouden om de handen uit de mouwen te steken.

Dani de Bode

15-11-2022 @ 20:34:48 |Legend!