Week van de scheidsrechter

Nieuws afbeelding 10-10-2017 Van 7 - 13 oktober is het de week van de scheidsrechter. En dit is hard nodig ook! Nog regelmatig worden scheidsrechters, ook bij hockey, op een nare manier bejegend, niet alleen door spelers en coaches, maar ook door publiek langs de lijn.
Een scheidsrechter is erg bepalend voor het verloop van een wedstrijd. Maar een scheidsrechter kan onmogelijk alles (goed) zien. Al zijn ze met zijn tweeën, zeker bij jeugdelftallen is het in de cirkel vaak een wirwar van sticks en scheenbeschermers. Zie dan maar eens te bepalen wie met welke kant van welke stick al of niet een bal op een voet heeft geslagen....

Natuurlijk krijgen scheidsrechters een cursus en een examen. En met name oudere scheidsrechters redden zich ook wel als er mondige spelers of publiek actief zijn. Veel wedstrijden worden gefloten door jeugdleden. Jongens en meisjes van 16, 17 jaar oud, die dan wel een cursus hebben doorlopen, en een 'fluitkaart' hebben. Maar net als met een rijbewijs is het met de fluitkaart hetzelfde: ervaring opdoen.

Ook deze jonge scheidsrechters verdienen het respect dat bij deze, vaak vrijwillige, taak hoort. En toch zie en hoor je regelmatig volwassen mensen deze jongeren voor van alles en nog wat uitmaken! Daar worden ze geen betere scheidsrechters van. Uiteindelijk ontneemt dit hen het plezier in het fluiten. Dit kan nooit de bedoeling zijn, en dat moeten we dus voorkomen. Natuurlijk kan je als coach of toeschouwer in de hitte van de strijd wel eens iets roepen, maar wees dan daarna ook een vent en praat even met de scheids. Wie weet leren we nog van elkaar. Daarbij: hoe zou je het zelf vinden als iemand zo tegen jouw fluitende zoon of dochter zou doen?

Dus: respect voor de scheidsrechter, ondanks zijn of haar beslissingen. En ben je het ergens niet mee eens, bespreek dit op een normale manier. En niet alleen in deze week van de scheidsrechter, maar gewoon het hele jaar door!