EHBO en Blessures
Hockey is leuk en gezond! Maar soms ontstaat er toch een sportblessure.
Vaak kunnen blessures worden voorkomen door eenvoudige maatregelen. Dit begint al met de trainingen en de warming-up voor de wedstrijd. Toch kan het voorkomen dat in de wedstrijd een bal of een stick, hard een lichaamsdeel raakt. Vaak is het dan voldoende om de plek te behandelen met ijs of een pleister.

Bij een zwaardere blessure is het verstandig om eerst te bellen met de huisartsenpost dan wel langs te gaan op een Eerste Hulp. Zorg dat kinderen onder begeleiding van een ouder gaan en senioren onder begeleiding van een teamlid.

In de bijlage worden de meest elementaire en eenvoudige eerste hulp bij hockeyblessures beschreven.
Voor achttien onderwerpen wordt stapsgewijs uitgelegd wat je moet doen om erger te voorkomen.

IJs
In het kleine vrieskastje in de gang in het clubhuis ligt zogenaamd blessure-ijs klaar. In de kastjes achter de bar liggen doeken om het ijs te wikkelen.

EHBO kist
EHBO artikelen zijn verkrijgbaar bij de bar in het clubhuis.

AED
MHC Krimpen beschikt over een defibrillator(AED). AED staat voor automatische externe defibrillator. De AED hangt in de gang.
Een AED is een apparaat waarmee een elektrische schok aan het hart kan worden toegediend, indien er sprake is van een levensbedreigende hartritmestoornis. Het hart kan na de stroomstoot weer zelf proberen een hartritme te krijgen. Met de komst van de AED is het voor omstanders mogelijk snel en adequaat te reageren bij een plotselinge hartstilstand. Nog voordat de ambulance ter plaatse is kan men al beginnen met reanimeren en defibrilleren.
In tegenstelling van wat de term "automatisch" doet vermoeden, is het niet zo, dat het apparaat alles zelf helemaal doet. Een AED is immers geen hartmassageapparaat. Net zo belangrijk als het op gang brengen van het hart door middel van een elektrische schok, is het noodzakelijk dat de bloedcirculatie van het slachtoffer op gang wordt gehouden om zuurstof naar de organen te blijven brengen. Vanaf het eerste moment tot de aankomst van de ambulance, moet er hartmassage en beademing worden gegeven.

Verplichte blessure preventie
Zoals overal op de sportvelden, zijn blessures niet altijd te voorkomen. Ook bij de hockeysport gebeurt wel eens een ongelukje, maar men kan in ieder geval wel zelf enige preventieve maatregelen treffen, door de aanschaf van onder andere:
• goed schoeisel voor kunstgras en natuurgras
• scheenbeschermers (verplicht door KNHB)
• gebitsbeschermer (verplicht voor junioren)
Beide beschermers kan men bij een goede sportzaak verkrijgen. Een gebitsbeschermer wordt ook door tandartsen en -technici gemaakt, wat als voordeel heeft dat deze passend op het eigen gebit wordt aangemeten.