Bond

Regelwijzigingen 2012-2013

27-7-2012
Beste leden van MHC Krimpen,

Er zijn weer wat regelwijzigingen die de bond heeft gesteld.
Dit zijn ze :

- Regel 8.1 is gewijzigd zodat ook een ''eigen doelpunt'' telt. Het criterium is dat de bal binnen de cirkel door een willekeurige speler is geraakt. De manier waarop de aanvaller kan scoren , wijzigt echter niet. Dit betekent dus dat je meer gefocust moet zijn als een bal de cirkel in wordt geslagen. Wordt de bal vervolgens getoucheerd door een (doel)verdediger en verdwijnt in het doel is dus een geldig doelpunt gescoord.

- Regel 13.2 d en E waarbij de bal direct vanuit een spelhervatting (vrije slag , inslag , uitslag , beginslag of lange hoekslag) met een push , flick of scoop omhoog gespeeld mag worden. Dit vermindert het aantal gevaarlijke situaties. Dit betekent dus ook dat de speler die de spelhervatting neemt direct mag gaan lopen met de bal. De verplichting om 2 acties te doen , nemen van de bal en vervolgens verder spelen vervalt. De plaats van de overtreding wordt dus nog belangrijker. Aangezien een speler direct mag gaan lopen met de bal moet tevens goed zichtbaar zijn dat er sprake is van het duidelijk controleren van de bal voordat de spelhervatting wordt genomen.

- Indien een hoge scoop wordt gegeven door een andere speler dan degene die de spelhervatting neemt vervalt de verplichting de bal 1 meter te laten rollen voordat de bal omhoog gespeeld mag worden.

Dit waren de spelhervattingen.
Wilt u dit nog eens rustig nalezen dan kunt u op de volgende link terecht : http://www.knhb.nl/arbitrage/nieuws/DU19513_Briefing+2012-2013+clubscheidsrechters.aspx

Groet,